Om hur hon kom till världen

Ja då ska jag försöka berätta om hur vår lilla tös kom till världen.

På torsdagen den 21/10 var det meningen att jag skulle få komma i och få ett piller som gjorde att jag började öppna mig mer. Väl inne på BB och undersökt, visade det sig att jag inte behövde pillret utan att vi fick gå hem och komma tillbaka imorgon på morgonen.

På fredag morgon den 22/10 steg vi upp tidigt och promenerade iväg till BB. Halv åtta på morgonen stiger vi in genom dörrarna på BB och äventyret skulle till att börja. Jag blev inskriven och fick ett rum samt en jätte fin sjukhusrock att ha på mig. Klockan 9.00 fick jag värkstimulerande dropp och värkarna var i full gång. De satte även en elektrod på barnets huvud för att kunna se barnets hjärtslag bättre. Värkarna blev kraftigare och kraftigare och klockan 13.00 var jag 4 cm öppen. Från och med nu börjar det räknas att förlossningen är i gång på riktigt. Värkarna blev ännu kraftigare, riktigt bra skjuts i dem. Jag fick lustgas och tog sterila kvaddlar, då det gjorde enormt ont nere under magen. Vid klockan 16  hade jag så ont att jag var tvungen ta en Epidural för att orka. Epiduralen tyckte jag inte hjälpte speciellt mycket och de fick öka dosen åt mig samt komma och justera den, dock upplevde jag inte att det hjälpte speciellt mycket. Tog mer sterila kvaddlar samt lustgas. Jo! för att nämna, kommer ihåg vad Malin V sa om att ha spypåsen nära och det var tur det, jag spydde som en gris under hela förlossningen. Fick inte behålla något, fick dropp så att jag skulle få i mig något men det hjälpte inte. De gav även dropp med salt i men hulkade upp allt, mer än vad droppen gav. Nåja det gick ju att leva med i alla fall, men lite jobbigt att ha värkar samtidigt som man måste spy. Tillslut gjorde det så enormt ont så de skulle ringa på narkos läkaren igen, men först kollade barnmorskan hur öppen jag var. Jo! se på fan, det var äntligen dags. När krystvärkarna började var det nästan bara skönt, det gjorde inte lika ont som värkaren före tyckte jag. Ca 40min senare med krystvärkar så kom vår lilla tös ut, hon skrek direkt och var välskapt. Vägde 3170g, 49cm lång, 34cm runt huvudet. Mycket hår på huvudet, stora mörkblå ögon, 10 fingrar och 10 tår. Helt underbar var hon!! Pappa fick ta hand om henne, tvätta och klä henne medans mamma fick några stygn. Sprack lite inuti men inget allvarligt.

Nu har det gått en vecka och en dag och vi har hunnit ha en del besök. Mormor och morfar kom redan dagen efter och besökte oss på BB. Gumman hade haft en jobbig natt första natten. Hon kräktes fostervatten och hade lite svårt att andas genom näsan då hon var så tät. Men hon visade ändå upp ett ganska bra humör, lite skrik då magen var på gång att sätta fart. På söndagen kom även morbror Magnus med familjen och hälsade på. Vi hade velat åka hem redan på lördagen men fick dessvärre inte åka hem då det visade sig att gumman var lite väl gul. Hon klarade sig dock från att sola under sollampa. På måndagen fick vi åka hem och komma på återbesök senare. I torsdags var vi på återbesök dit och kollade värdena samt vägde henne. Värdarna såg bra ut och de hade börjat sjunka, vi skulle bara själv hålla koll på om hon blev gulare eller slöare. Hon hade även vänt i vikt och var på väg uppåt igen. Det kändes jätteskönt för då viste vi att hon får i sig maten. På måndag kommer de från BVC hit hem till oss för att titta till henne och väga m.m.


           
Lite skrik i Morfars knä                                          Första badet på BB


De som har hunnit besöka oss är i onsdags Linda, Anders och Malin V samt i torsdags Mia och Henke. Nu i helgen har vi besök av farmor och farfar ända från Pajala. Vi har idag varit en sväng på stan med gumman vilket gick bara bra, lite kinkig i slutet efter hon ätit. Tror hon kan ha lite magknip eller så är hon bara sällskapssjuk :)

              
Hos farmor                                                  Hos farfar


Vi har inte något namn åt henne ännu men det är på G. Vill inte känna mig pressad och stressad, det kommet när det känns rätt.

Gumman var väldigt torr när hon föddes eller är det fortfarande, beror nog på att jag hade lite fostervatten där i slutet och hon hade som inget fett på kroppen. Så nu får vi bada i mycket olja och smörja smörja smörja henne fler gånger om dagen.

                           
Här ska vi bada första gången hemma                   Vi trivdes bättre denna gången, skönt!
 

Nu ska jag ta och ge gumman lite mat och sen se en film tror jag. Ni får ha det så bra alla tills vi höres igen. Bara höra av er om ni vill komma förbi, får se när vi ska komma uppåt, inget planerat ännu men bli nog någon gång i november.

Hej så länge, många kramar från oss alla!!

Vår dotter!!

Det blev en flicka!! Hon föddes den 22/10-10, klockan 20.50. Vägde 3170g och var 49cm lång.




Vårt lilla underverk är i världen nu här med oss. Vi fick komma hem från BB i går vid lunch efter sista proverna och checken. Hon har lite gulsot men inte så mycket så att det måste behandlas. Vi ska dock på återbesök på torsdag för att kolla upp världena. Ska skriva mer en annan dag då jag känner att jag orkar, ska berätta om förlosningen och hemma tillvaron samt allt runt det . Nu har ni lite bilder att titta på tillsvidare iallfall. Besök är alltid välkommet nu så bara höra av er om ni vill titta förbi.


I pappas och mammas famn sover vi så sött


Spännande men inte ännu

Hmmm. Vi gick dit efter lunchen med tankarna på att bli kvar där nu i några dagar, men så blev inte fallet. Meningen med att jag skulle komma dit idag var att jag skulle få en tablett hmm...där nere...för att få det att mogna. Väl där efter att barnmorskan undersökt mig så ansåg det att jag behövde ingen tablett ändå. Jag hade hunnit mogna mer bara sen i morse då läkaren undersökte mig. Så vi fick promenera hem igen och hoppas på att det kanske sätter igång i kväll av sig själv, om det inte gör det så ska vi dit i morgon på morgonen för att då bli igångsatt. Så om jag utvärderar hur jag känner just nu så lär det ju inte hända något alls i kväll, blir i morgon då jag får dropp för igångsättning det lär börja hända något. Så vi hoppas på i morgon.

Nu ska vi båda nog hoppa i sängen starx då det blir en tidig morgon och troligtvis lång dag.

Kramar!!

V.41+3 dagar, Spännande!!

Japp, idag var jag på återbesök igen. Visade sig att det var ännu mindre fostervatten idag så läkaren bestämde att jag ska komma in idag på igångsättnings försök. Så YAYYYYY!!! Nu är det dags, vi har bara käkat lunch nu och ska ta och promenera till förlossningen alldeles strax. Ni behöver inte SMSa mig eller så för kommer inte ha tid att svara. Jag höra av mig när den är ute så nu får ni håll er till tåls och vänta.

KRAM PÅ ER ALLA!!! Kommer gå bra det här :)

Uppdatering

Inget samtal, fick givetvis ringa själv dit och höra. Men hör och häpna jo läkaren som jag hade igår hade då inte gjort det han sa han skulle göra. Han hade inte heller dikterat i min journal om det. Nå ja fick prata med en trevlig barnmorska på förlossningen som löste det iallfall. Sedan ringde även barnmorskan som hade hand om mig på spec MVC och kollade hur det var med mig och sa att hon tittat i min journal och inte sett att läkaren skrivit något. Nopp sa jag och hon tog tag i det och fick en ny tid till spec MVC i morgon för kontroll igen. Så ska dit igen i morgon på morgonen och höra vad det säger då. Hoppas ju på det bästa orkar nästan inte med allt väntande nå mer. Nå ja får väl se i morgon.

Nu är det dags för en liten kvälls promenad.

Kram kram

V.41+ 2 dagar

Hej hej!

Han inte skriva igår blev en lång dag men ingen bebis. Var iallfall til barnmorskan på en kontroll. Blodtrycket och allt såg bra ut. Så inte därför jag har ont i huvudet kanske bara är en förkylning som är på g då. Nåja fick iallafall en remiss till speciallistmödravården på sjukhuset. Hon trodde de skulle ringa mig under dagen och boka en tid. Väl hemma efter MVC så ringde de och jag fick en tid klockan 14 igår.

På speciallistmödravården så fick vi börja med att kolla branets hjärtlud och så. Sedan gjorde vi ett ultraljud för att mäta barnet, se näringstillförsen och se hur mycket fostervatten det är kvar. allt såg bar ut förutom att det börjar var lite fostervatten kvar. Jag själv trodde kanske att jag det läckte lite vatten så vi fick traska upp på förlossningen och träffa en läkare. Läkaren tog god tid på sig, var typ rond byte eller så. Vi väntade kanske en och en halvtime på läkaren innan han kom. Allt såg bra ut iallafall ingen vattenavgång var det, han skulle dock konferera med någon jour eller något om jag skulle komma tillbaka på något mer besök. Läkaren fick inte tag på dem så vi fick åka hem och de skulle ringa mig igår eller idag, blir idag då de inte ringde igår. Så nu väntar jag på ett telefonsamtal. Ska även höra om jag får någon tid för att bli igångsatt när de ringer.

Väl hemma var väl klockan starx efter 17.30 kanske och det var bara att käka och åka och handal sedan var dagen slut. Så dagen gick fort igår, hoppas på att den går lika fort idag. :)

Tillsvidare, Tjingeling!

P.S. Hanna jag nöter redan så mycket jag kan på tvn, sitter och ser gammla avsnitt av grey's anatomy. :) Kram!

V.41

Jupp jupp nu går jag in i den absolut sista veckan. Känns bra på ett sätt men ändå tungt då det som sagt kan vara en hel vecka kvar. Har iallfall ringt och bokat om min tid hos barnmorskan på torsdag tills i morgon då jag har haft ont i huvudet några dagar och mått lite illa. Får se om det är blodtrycket. Ska iallfall dit i morgon på morgonen. Känner mig väldigt lätt irriterad och allmänt BLÄÄÄ också beror en hel del på trycket i huvudet tror jag.

Idag har jag iallfall städat toaletten och  tagit en promenad ner till stan för att köpa garnet jag väntat på. Gick sedan vidare till PJs jobb och åkte hem med han. Så blev en längre promenad idag men det var skönt. Nu ska jag nog sätta mig i soffan och virka lite mer på den där knallgröna saken jag nämnt tidigare, fick ju garnet idag :)

Kram på er alla!

V.40+6 dagar

Ja då var ännu en dag över starx. Inget har hänt idag heller, den vill som inte komma ut. Tror att den har det för bar där inne :) Idag har jag och PJ inte gjort något speciellet. Vi var efter lunch ut och motionerade bilen min lite. For en sväng ut till Holmsund och Obbola vidare på andra sidan älven mor Brännland och tillbaka, blev en lång sväng men det var trevligt. Var ute på strömpilen också och köpte ett ammningslinne på HM. Nu ska vi se lite film, idag blir det The Incredibles, en animerad film för de som inte sett den.

Fortsatt trevlig kväll. KRAM!



V.40+6


V.40+5 dagar

I natt fick jag inte sov allt för mycket. Lillen lekte rövare inne i magen och gav hårda knytnävsslag neråt i undelivet. Trodde nästan att det kanske var dags snart då men det avtog och den somande som jag. Idag har vi varit och strosat runt på stan bara för att ha något att göra. Vi stötte även på Mia och Henke en sväng och tog en lunch/fika med dem. Vi var även på gymmet en sväng, PJ gymmade hårt medans jag tog en promenad på löpbandet. Nu har vi ätit precis och ska se om det finns någon bra film på tv att se.

Hej hej!

V.40+4 dagar

Mohaha....nu lurade jag er nästan! Uppdatering, idag har det inte hänt något. Har inte gjort speciellt mycket idag heller, sett på tv och tv och tv typ :) Var på en promenad innan jag for och hämtade PJ från jobbet. Sedan har jag lagat mat och fixat. Nu är det mer slapp vid tvn.

Ha de gött alla fredagas firare!

V.40+3 dagar, Vi ser det snöar

Tjoho!

Tänkte att jag skulle vänta idag och sriva lite senare. Tyckte att klockan 8 på morgonen att skriva var lite väl tidigt...eller Ida? hehe

Idag har det inte hänt något mer. Provade äta lite starkare mat till lunch men inget ännu. Det mest spännande som har hänt här är att första snön har fallit. Satt i soffan på morogen och kollade ut och såg att det hade kommit värsta snöovädret utanför fönstret. Så det har snöat ganska mycket här idag men nu så skiner solen och snön smällter nog bort snart. Gräsmattorna som var gröna nyss är då vita just nu. Såg även på nyheterna att de har utfärdat en klass 2 varning pga blåsten och snön, högakusten bron hade stängts av för tunga fordon och skulle kanske stängas helt.

Det har hänt idag. Jo jag har även virkat färdigt nyckelpigan som jag nämnt tidigare. Den blev ganska söt. Har även tänkt försöka tänka mer positivt på situationen, ta varje dag som en ny spännande dag och tänka på att det kan ju hända närsomhelst eller något sådant. Vi får se hur det går. Får även se hur det blir med min promenad idag, är väldigt blött och blåsigt ute just nu så kanske blir en kvälls promenad med PJ. Får se om jag få med mig han ut.

Kramar tills vidare!


Vi ser det snöar, vi ser det snöar!


Lilla Nyckelpigan


V.40+2 dagar

Jaha då ska vi se vad som har hänt från igår jo....INGET!! Hör och häpna det trodde ni väl inte. Idag fick jag dock inte sova som jag ville. Det här med att springa på toan mitt i natten har nu hållt på i en vecka ca, så nu har jag väl blivit van. Efter toa besöket så brukar den givetvis leva rövare i magen i kanske en timme innan man får sova igen. Men idag så var jag upp lite senare och sedan så ringde PJs klocka och han for till jobbet så blev inte så mycket mer sovande. Tog täcke och kudde till soffan och föröskte sova lite där framför TVn. Blir nog en tidig kväl i kväll.

Idag händer det inget som vanligt, blir den sedavanliga promenaden lite senare. Sedan kommer PJ från jobbet och jag har någon att prata med och få gnälla ut mig på.

Nåja en ny dag i morogn, får hoppas på den.

Tjenixen

V.40+1 dag

Förlåt Malin!! Jag ska försöka skriva varje dag =)

Har bara haft så otroligt tråkigt igår att det inte fanns något att skriva om. Nåja, inget händer här...nada!! Ibland får jag upp hoppet om jag känner någon förvärk och tänker att nu yes äntligen är det kanske dags, men nej!

Igår gjorde jag inte så mycket. Satt och sorterade massa bilder som man har på datorn, virkade lite, såg en bajs dålig film, väntade på att PJ skulle komma hem, pratade i telefon och svarade på massa sms. Jo en kvälls promenad han jag med också.

Idag har jag inte heller gjort så mycket. Stigit upp, sett lite serier. Fick för mig att baka de där sista som jag funderat på. Så bakade två olika kakor, ena blev lite brända men nog går det att äta säkert. Nu funderar jag på att svinga dammsugaren över golvet några gånger så det är gjort och sedan blir det en promenad.

Ikäll blir det stor handling och sedan är det ju fotboll, så tvn är upptagen av herrn i huset i kväll. Jag får väl fortsätta virka på min nyckelpig, har inte alls inspiration till det just nu men något att göra iallfall. Ska väl också om jag ids kläma in att fortsätta sortera bilderna på datorn.

Nåja vidare med den tråkiga dagen då, jippi!!

Hej svejs!

101010 BF datum idag!

Japp idag är mitt BF datum! Hmm undrar när den har tänkt komma? Har kännt lite mer förvärkar, lite oftare iallafall och ibland ondare. Men inget som jag har kännt att nu är det dags. Jag tror på den 12e och PJ på den 11e att den kommer. Får se om någon av oss har rätt.

Idag helgen har vi inte gjort så mycket, var och promenerade igår två gånger och fixade här hemma lite. Idag är det tvätt dag och slappa bara, bjudna på middag ikväll till Linda och Anders, det ska bli mycket trevligt.

Så här ser magen ut idag:

 
Sidan, inte så stor


Och framifrån, inte speciellt synligt sträck


BF datumet närmar sig

Ja nu är det verkligen inte länge kvar till BF datumet. Men tror nog att jag kommer gå över några dagar. Var iallfall hos barnmorskan i torsdags och allt såg normalt ut. Måttet på livmodern mätte 35cm nu och hjärtslagen var kraftiga och fina. Har en till tid inbokad redan hos henne ifall jag går över tiden. Men hoppas verkligen inte jag går över så länge, orkar inte. Är rättså less på att inte ha så mycket att göra.

Var ute idag iallfall på en långpromenad med Elin L och deras hund Alfons, promenaden tog då ut sin rätt. Har varit ganska trött under dagen efter den men inte bara den, har inte kunnat sova så bra nu de två senaste nätterna. Händerna domnar bort och sväller tror jag. Får som tusen nålar i dem och vaknar helatiden pga detta. Sen när man väl har vaknat måste man ju upp och pissa, typiskt.

Nåja tror det blir en tidig säng idag för att förösk sova igen sig lite. Ni får ha det så gott ute i fredags livet ni som inte är hemma och myser.

Många kramar på er alla!

En trevlig buzznings kväll

Igår kväll hade jag över ett gäng tjejer för att utföra min buzzning. Jag har blivit utvald att delta i en kampanj för neutrogena spot stress control. Vilket är en ny produkt på markanaden som inriktar sig mot att ta hand om stressad hy. Produkten innehåller extrakt av grönt te och gurka som är välkännt lugnande för hyn. Produkten innehåller även neutrogenas MicroClear teknologi som effektivt löser upp smuts och fett i porerna. Denna nya produkt är särskilt anpassad för ung och oren hy.

Efter att ha provat produkten själv i ett par dagar så har jag fått ett bra intryck av den. Man känner sig verkligen ren i ansiktet och fräsch efter att ha använt den. Lika så fick jag intrycket av tjejerna igår att de kände lika.

De produkter som vi provade igår var Daily scrub, 3in1 daily cleansing lotion samt ultra-light spot treatment moisturiser. Ett bra kitt för dem som har problem med stressad hy som bryter ut i finnar. Känns väldigt skön att använda och du blir verkligen ren.


Malin är då glad då hon provar produkten


V. 39

Jupp jupp nu är det bara några dagar kvar. Känner dock inte att den skulle vara på g ännu. Men man kansk inte känner något just dagen innan. Mår bra och är ute och motionerar dagligen.

Magen ser ut så här just nu:


Ont i fingret

Nu har jag virkat så mycket så jag har fått ett eller två virk fingrar. Lite ont i tummen och pekfingret, har nog nött bort lite hud eler gjort den hårdare kanske. Har iallfall fått lite ont samt att jag såg att jag ¨fått en spricka i pekfingret i huden också :( Nåja det är smällar man får ta!

Har då varit flitig och virakt lite saker. En utomgjording vid namn Plopp, en morot och en liten val. Figurerna blir inte lika fina som om man skulle ha plastögon och sätta på tycker jag men det går ju inte då en liten baby kanske kommer suga på dem. Säkerheten först.

Har även bakat en sats kakor idag, schakrutor blev det. Får se i morogn om jag kanske hinner ge mig in på att testa göra winerbröd, hmm. Ska nämligen ha över ett gäng tjejer i morogn kväll för en buzzador kampanj som jag är med i. Vi ska ha lite "spa" kväll. Berättar mer senare om det och hur det gick.

Lite bilder på de som jag virkat nu.

                          


Mera små sötisar!

Nu har jag pysslat på en del. Har skapat en gris samt en nalle. Nallen blev jag inte hel nöjd med, mönstret var ett anat och svårt att förstå men den duger. Får se om jag ska använda den i mobilen i vagnen eller om det blir en framtida nyckelpiga som jag funderar på. Här nere är iallfal de små tingen jag lyckats virka ihop än så länge.

Var på satn idag en sväng och hittade mer garn :) Ja vad roligt hittade sådant garn som jag faktiskt letade, 100% acryl och billigt var det. Så nu sitter jag med ett limegrönt garn och virkar en liten större sak. Får se vad det blir av den :)

Kram på er alla!!

 


RSS 2.0