Livia Birgitta Fredrickson

Låt mig presentera min lilla tös Livia Birgitta Fredrickson!

Nu har vi bestämt namnet, det blir Livia.

Annars mår vi bra. Livia har haft en dålig och en bra natt sen helgen. Hoppas på en bra natt igen =) I morgon ska jag ge mig på en klippning av håret, ska bli intressant hur det går med Livia. tar ju ett tag att fixa håret, hoppas på att hon sover hela tiden.

Igår var vi in till stan och hälsade på en gammal basket kompis till mig som fick barn tre dagar efter mig. Hon fick en son vid namn Oliver. Livia sov givetvis mestadels under besöket, men det var trevligt att få prata lite med en annan mamma i samma sits med jämn gamla barn.

Nu ska vi gå och laga lite mat och hoppas på att pappa kommer hem lite tidigare idag. Han håller i kvällskurser just nu så blir lite sent.

Kram!


Livia Birgitta Fredrickson


Besök från Luleå och Pajala

Då var det ny vecka. Gumman har hunnit bli redan 4 veckor och hon växer så det knakar.

I helgen hade vi besök av PJs syster med familj från Luleå samt att hans lillebror hade kommit ner från Pajala. Det var roligt att få lite besök igen. Många som ville ta hand om gumman. :) Kusin Wilmer var ju givetvis med, han tyckte om att leka med alla baby leksaker under helgen.

Vi gjorde inte så mycket annars under helgen, tog det mest lugnt och umgicks. Vi var en sväng in till stan på lördagen. På stan hittade vi lite kläder till jul för gumman, hon var väldans söt i klänningen vi köpte.

Annars har hon varit ganska lugn i helgen inget gall skrik för ont i magen iallfall. Vi hoppas att när vi ökat dropparna har det blivit bättre, vi får se sen i kväll. Nu sover gumman lunch och jag ska nog göra henne sällskap.

Kram!


Här är vi tillsamans med kusin Wilmer


BVC besök

Idag blev det bråttom på morgonen vi hade en tid på BVC 11.30 att passa. Gumman hade sovit dåligt i natt med. Hon skrek som vanligt runt 23 i en till två timmar, sedan vägrade hon sova. Jag vaggade och vaggade men inget hjälpte. Nåja hon somnade ett tag innan hon blev hungrig. Upp mata byta blöja m.m. Sen sova hoppades jag men nej inte det. Kring 5 tiden på morgonen väckte jag PJ och sa att nu får han ta över jag orkade inte mer måste få sova något. Jag hade kanske lyckats sova en timme då. Han tog henne i vagnen och hon somnande tydligen runt 6. Sedan var det bara upp halv tio för att börja göra mig färdig. Gumman fortsatte sova, fick väcka henne och mata henne innan vi skulle iväg. Sedan har hon varit nöjd nästan hela dagen. Hon fick lite ont i magen där vid fyra tiden idag men det gick över. Hoppas på att vi slipper det i natt då hon redan har haft ont. Håller tummarna!

På BVC gjorde vi det vanliga, jag ställde alla mina frågor och vi mätte och vägde henne. Hon vägde idag 3655g och var 54cm lång. Hon har vuxit hela 5 cm sedan hon föddes. Sedan tog vi och tittade på hennes navel igen. Sköterskan duttade det där medlet igen på naveln för att få bort det sista. Annars såg allt bara bra ut. Hennes utslag i ansiktet har också blivit betydligt bättre nu. Smörjer henne flera gånger om dagen med en fet salva.


Sov dags. En gammal sovpåse mamma hade då hon var liten.

Det ringde även från en blomsteraffär idag till mig och sa att jag skulle få blombud. Spännande tänkte jag, undra från vem det kan vara. Tror jag aldrig fått blommor levererade hem till dörren faktiskt. Senare på eftermiddagen ringde det på dörren och där kom en stor bukett. Blommorna visade sig vara från min arbetsgivare Lindströms Transport som grattade till tjejen och önskade lycka till. Det roliga med blommorna var att det var som två buketter en stor en  i miniatyr till tösen som satt ihop med ett rosa band. Det var jätte fina. Vi tackar så jätte mycket för dem!!
 


En stor och en liten bukett :)


Aj aj ont i magen

Nopp det verkar inte gå riktigt över hennes onda i magen. Vi hade en bra helg men efter helgen satte hon igång igen. Fast nu är det inte riktigt så illa som förr eller så har man bara vant sig. Hon skriker inte riktigt lika länge och det verkar gå över fortare. Har idag iallfall varit och köpt mer minifom droppar och ska prova öka dosen ännu mer. Får hoppas det hjälper.

Vi har börjat få kallt här i Umeå, har hållit sig runt -10 grader nästan hela dagen. Har lagts märk till inomhus, blir betydligt kallare inne då temperaturen sjunker.

Nu ska vi ta och buda lite på tradera. Ska se om vi kan ropa hem ett babygym :)

Kramar från oss alla!

Farsdag

Då var det första farsdagen för PJ. Han och gumman har myst på morgonen och han har fått en liten farsdagspresent. Resten av dagen har vi ägnat åt att handla och så hade PJ en läkarundersökning på jobbet samt att vi har städat lite. Nu ska det bli mat snart...mmm. Jo jag har faktiskt varit och tränat på gymmet första gången idag. Tog det ganska lugnt, provade springa lite och körde lite axlar och armar, skönt. :)

Nu tar vi i trä alla som läser detta men gumman har faktisk inte haft ont i magen sen den där hemska natten. så det har varit relativt lugnt i helgen, mycket skönt. Hoppas att det håller i sig. Har börjat koka ett anis och fänkåls te som jag läst om också kan hjälpa hennes mage. Så jag har pimplat det nu i någon dag. Inte det godaste men om det hjälper henne så är jag nöjd.

Gumman är inte allt för fin i ansiktet just nu. Hon har fått jätte mycket hormon finnar. Vi tror då det är det men ska till BVC i veckan igen och höra vad de säger. Men när vi var där förra veckan sa sköterskan då att det var sådant men hon hade inte lika mycket då. Nu ser hon ut som en riktig tonåring i ansiktet, syns lite på bilden här nere men har fösökt ta så det inte ska synas så mycket.




Pappa poserar med sin farsdagspresent


Fin i ny klänning till farsdag

P.S Pj säger att hon redan har lyckats vända sig från mage till rygg en gång...hmm, jag tror nog mer på att det var ren tur. Hon är lite liten ännu för det men hon är jätte duktig med nacken redan.


Skrikigt värre

Att en sådan liten person orkar skrika så mycket det är beundransvärt. I natt var den värsta natten hittills! Gumman vaknade runt 23 och verkade ändå som nöjd, hon åt lite och höll på att somna efter det. Vi har börjat smått med tutte ibland när hon är orolig, oftast vill hon inte ha den dock. Hon öppnar inte munnen när man sätter den till henne eller så spottar hon bara ut den helatiden, håller man kvar den i munnen storknar hon nästan bara eller blir förbannad. Nåja vi gav henne tutten och hon verkade nöjd sisådär i en timme då hon slumrade till lite då och då. Sedan så satte helvetet igång, hon började skrika och skrika och hade så ont så ont i magen att hon blir alldeles röd i ansiktet och spänner hela kroppen, hon tar i i skrikandet så mycket att hon tillslut bajsar och blir lugn ett litet tag. Men i natt så blev hon som aldrig riktigt lugn. Hon han bli någorlunda lugn ett tag och jag tog på mig ytterkläderna där runt 2 på natten och gick en sväng på området med henne, då somnade hon. Men det varade inte länge, kanske 30 min efter att vi kommit in igen. Usch och fy inte fick jag sova något denna natt. Tror hon höll på ända till fyra eller fem tiden. Sedan sov hon oroligt till halv nio då hon blev hungrig. Men nu under dagen har hon varit hyfsat lugn hon har då sovit ganska bra, hon är då gode trött efter i natt. Får se hur denna natt kommer se ut. Hoppas dock på det bästa.

Hoppas John blund är vid hennes sida hela natten. :)

Kramar från en ganska trött mamma.

Hej mitt vinterland!

Oj oj oj vad det snöar. Har säkerligen kommit kring 2 dm redan nu. Ska säja er att det var ett riktigt tungt träninspass i morse då vi skulle iväg till BVC. Ingen väg eller gång väg var skottat så fick verkligen ta i och ploga mig genom snön med barnvagnen. Svetten ran då jag var framme, har inte tränat så hårt på flera månader. :) Väl på BVC såg allt bra ut, hon äter och går bra upp i vikt. Idag vägde hon hela 3470g, hon börjar bli stor tjejen våran. på BVC tog de och duttade en sak på hennes navel idag också så att det lilla bihanget som finns kvar ska försvinna. Fick även en ny tid nästa vecka för att titta på naveln igen.

Annars så är det samma visa helatiden. Oftast på kvällen så sätter hon igågn och skriker för att hon har ont i magen. Går över efter kanske en till två timmar sedan sover hon ett tag. Sen har hon sin vaken period där mitt i natten igen och då skriker hon nog för att det är för mörkt och hon får inte så mycket uppmärksamhet, sedan blir hon så trött så då skriker hon för det. Nåja dagarn går och jag ser frammåt då hon inte skriker, en dag närmare det hela tiden. :) Nu sover hon då så sött i barnvagenen fortfarande, ibland kan hon sova riktigt länge önskar bara det vore så på natten istället. Det ändras säkert på något tag.

Det var uppdateringen för idag, nu blir det mer tid framför min bästis tvn.

Kram på er alla!

Då var vi själva

Japp nu var det måndag och pappa PärJohan är helt tillbaka på jobbet nu. Idag har det gått ganska bra hittills lite skrik och så då det rör om i magen. Igår natt blev det inte allt för sent tror att hon somnade runt 01.00 efter att ha gastat ett tag. Vi har nu även köpt sempers magdroppar och testar dem, hoppas på att det blir bättre.

I fredags var jag och gumman en sväng på stan och träffade mina vänner Elin och Elin från min universitets tid. Var riktigt trevligt att träffas igen och prata i kapp. Blev mycket barn prat då Elin N har en son på 2 år. Gumman sov då helatiden :) Sedan for PJ ocj jag en sväng ut på mediamarket och köpte en lite mindre dammsugare som vi kan ha framme helatiden.

På lördagen steg vi upp lite senare eftersom gumman haft en jobbig natt, var väldans mycket skrik denna natt. Efter att vi gjort oss klara och hon somnat igen så begav vi oss i bilen ut till Gräsmyr och Storbyn för att hälsa på min moster och kusiner. Vi stannade där hela dagen och kvällen, blev bjudan på både lunch och middag. Till middag var det kreolskansgryta...mmmmm, var jätte länge sen jag åt den så det var äckligt gott. För PärJohan var det första gången han åt den, blev nästan förvånad att han inte hunnit smaka den ännu, är en typisk rätt som vi i familjen brukar laga då det är mycket folk. Nåja blir nog fler gånger han får ät den :)

Igår söndag var vi en sväng till Strömpilen för att köpa magdropparna samt bytta lite kläder vi hade fått som vi redan hade. Var in på HM och hittade den sötaste klänningen på rea, ni får se sen till Jul eller så hur den ser ut, är lite stor fortfarande. ;) På kvällen fik vi besök av Mlain, Johannes och lilla Alva, mycket trevligt att ha dem här. Alva var lite faschinerad av bäbisen och följde efter henne om man bytte rum, sa även PärJohans namn fast det var mer Johan än PärJohan. =) Det bjöds givetvis på fika också.

Nu ska jag passa på att duscha bort kräket från i natt och sen slappa lite framför TVn.

KRAM

Det kom ett paket

JO det damp ner ett paket i brevlådan här om dagen. Det var hela vägen från USA. Vilka känner vi i USA? Jo Tina och Johannes. Vi vill tacka alla tre för den fina presenten. NYPD rules! =)

I natt har vi faktiskt fått sova ganska bar, gumman har då inte gastat halsen av sig. Hon har abar legat och små gnytt lite gran då och då. Var bara ett skrik utbrott där vid 23 sedan har det varit ganska lugnt. Hoppas på att miniformen fungerar.



Present från Tina och Johannes


Då ska vi se

Få se var ett tag sen jag skrev, ska försöka komma ihåg vad som har hänt. Natten till tisdagen fortsatte gumman att skrika så fick ringa till BVC och höra om det fanns något man kunde göra. Så var och köpte miniform som ska underlätta gaserna i magen. Sedan hände det inget mer på tisdagen. Natten mot onsdagen var lite bättre men inte helt bra får se hur miniformen verkar om någon dag, såg även på natten att hennes navel blödde och var tvungen ringa BVC igen. Kändes som om jag terroriserade BVC vid det här laget. Nåja vi fick en tid under onsdag dag för att komma dit och att de skulle titta på hennes navel. Väl där så såg allt bara bra ut tyckte sköterskan, vi passade på att mäta och väga henne igen. Hon mätte hela 52cm och vägde 3335g denna dag.

Idag torsdag har pappa PJ jobbat hela dagen så vi har varit själv först gången en längre tid. Gick bra, vi var iväg på stan en sväng och sedan förbi pappa på jobbet för att lämna en förlägninssladd. Pappa hade varit förbi på morognen med en sladd åt mig som han lånat från jobbet så att jag kunde ladda batteriet i min bil. Den vägrade ju att starta igår så vi fick vara och köpa en batteriladdare och blir nog att köpa en sladdvinda i morgon. Ska byta batteri i den så mår bilen min nog bättre.

Gumman är jätte duktig på att lyfta huvudet redan, hon arbetar förfullt med nacken och lyfter och tittar runt en massa. Hon har även börjat vara vaken lite längre på dagarn vilket är roligt men lite ovant, har inte så mycket att underhålla henne med. Hade tänkt köpa ett babygym idag men det var slut. Får se i morgon om det blir att köpa ett från någon annanstans. Nu ska vi käka och sen se lite robinson.

Kramar!

             
                 Titta vad jag kan!!                       Nog är man söt i mössan mamma stickat!


Besök av distriktsköterskan

Japp då har vi träffat våran distriktsköterska som ska ha hand om oss och gumman fram över. De var ett hembesök denna första gången. Vi pratade om frågor som vi hade samt fick en massa broschyrer m.m. Vi vägde även gumman och oboj vad hon får mat alltså. Hehe hon hade redan gått upp sin födelsevikt och över den =) Hon vägde nu redan 3310g!! Shit pommes alltså! Vi har ett nytt besök på BVC nästa vecka redan för att kolla vikten igen och hennes navel. Naveln (navelsträngen) släppte i lördags på henne och hon har som ett litet bihang kvar, sköterskan berättade att man kan få som bränna bort detta bihang om det inte såg mindre ut nästa vecka. Var tydligen även ganska vanligt så inget att oroa sig över. Blir bra det här.

I helgen och i natt har gumman dock haft ont i magen :( Har inte blivit så mycket sömn, hoppas på att det blir en bättre natt denna. Försöker komma ihåg vad jag ätit så hon inte ska få mer ont i magen. Men det onda kan även bero på att hon äter för mycket och hon får magknip, så är det så måste vi nog börja med tutte för att stilla hennes sug begär. Vi får se hur hon väger nästa vecka, har hon gått upp alldeles mycket i vikt får det nog bli tutte.

Nu ska vi bara fixa klart tvätten och sedan hopp i säng.

Kram kram!

RSS 2.0